
Hvorfor blev du guldsmed?
Jeg uddannede mig til guldsmed ved mesterlære fra 1999 til 2003. Bagefter tog jeg en et-årig juveleruddannelse i Madrid. En juveler sætter ædelsten i smykkerne. Jeg blev interesseret i faget som 14-årig, da jeg var i praktik hos ham, der senere underviste mig. Det er jeg glad for i dag. Det var nok lidt af en tilfældighed, men sådan er livet heldigvis også. Jeg elsker alle aspekter af smykkearbejdet, fra design til håndværk, til at se kunden modtage smykkerne.

Hvor kommer ideen om smykker som en skulptur fra?
Min mester, Claus Bjerring Andersen var/er ikke traditionel guldsmed, men også sølvsmed (en der laver korpus - store ting som vaser og fade) og havde også arbejdet med skulpturer før. Det afspejlede sig i smykkerne, som ofte var ret omfangsrige. Jeg har taget dette med mig: Jeg forsøger at arbejde med smykkerne som små bærbare skulpturer. Og opleve hvordan smykket opfører sig, når nogen bærer det: Fanger halskæden lyset og reflekterer dette? Hvordan bevæger armbåndet sig omkring håndleddet? Er øreringen smuk både set fra siden og bagfra?
Hvordan afspejles synergien i kunsthåndværk som guldsmedefaget med kunst, arkitektur og design?
For mig er det den primære inspirationskilde. Designet spænder over mange discipliner. Mange er inspireret af naturen. Jeg finder ofte min inspiration i kunst, arkitektur og design. Og det kan bestemt også gå den anden vej. Det er spændende at arbejde med skala og se, hvad der sker, når jeg tager et element fra f.eks. et bygningsværk og skalerer det ned til smykkestørrelse. Eller arbejde på at transformere noget fra en todimensionel overflade til en tredimensionel form.

Hvad fascinerer dig lige nu og hvorfor?
For tiden arbejder jeg ret meget med perler, et fascinerende naturprodukt. Jeg bruger primært runde og symmetriske perler. Mine smykker er som regel grafiske og geometriske, og så passer de perler bare bedre end de meget barokke, uregelmæssige, perler. Men jeg elsker, at perler ikke længere bare er runde, hvide og sat på række. De seneste år er der sket meget på det område i smykkeverdenen. Jeg synes også, der er en spændende udfordring her: at tage et meget traditionelt produkt og give det et twist eller fortolke det i helt nye retninger. Det er det, jeg vil med alle mine smykker. Arbejde ud fra et traditionelt håndværk og kendte produkttyper og så komme med mine egne forslag til, hvordan det kan se ud og blive fornyet.
Fra Sofie Lunøes butik og værksted






